Umowy zawierane przez biura podróży (4z5)

CAŁOŚĆ  WPISU

Biuro może podpisywać również umowy typowe dla ogółu firm, takie jak umowa agencyjna, czy umowa franszyzy. Małe, prywatne biura podpisują często takie umowy, ponieważ sprzedają rozreklamowane już produkty, a utrzymują się z otrzymywanych prowizji. Dzięki temu może również korzystać z najnowszych systemów rezerwacyjnych, które nic go nie kosztuje. Nie ponoszą również kosztów reklamy, gdyż tym zajmuje się inny szczebel firmy, który z kolei nie jest w stanie w pełni zadbać o sprzedaż. Korzyść z takich rodzajów umów ma zatem również i przedsiębiorstwo, które udostępnia innym swój znak towarowy, produkty i inne. Często ambitni i majętni właściciele biur podróży, chcąc stworzyć ogólnokrajową lub międzynarodową sieć biur podróży albo po prostu rozszerzyć działalność, muszą szukać kontaktów z biurami już istniejącymi. Chcąc się rozrastać, nie mają innego wyjścia, jak tylko szukać podmiotów mogących podpisać z nimi umowy franszyzy bądź agencyjne. Tak może być w przypadku firm zagranicznych, dopiero wchodzących na polski rynek. Nie mają oni własnego personelu, biur, a często również pojęcia o polskich przepisach. Dysponują jedynie pieniędzmi, które mogą zaoferować małym biurom za współpracę. Później, kiedy już wdrożą się w polskie warunki, nie potrzebują już pomocy, a mogą na przykład zatrudnić doświadczonych krajowych pracowników.

Biura podróży podpisują również, tak jak każda firma, umowy związane z typowo codzienną działalnością przedsiębiorstw, a więc umowy o prace, umowy wynajmu pomieszczeń czy kupna/sprzedaży dóbr bądź nieruchomości.

Biuro, jako prowadzące działalność usługową, potrzebuje wykwalifikowanej kadry, która stanowiłaby czynnik ludzki w świadczeniu usług. Część personelu powinna być zatrudniona na umowę stałą, jak na przykład pracownicy biurowi. Dobry pracownik biurowy przedstawia dużą wartość, szczególnie jeśli oprócz odbierania telefonów umie np. programować i kalkulować imprezy turystyczne. Przy tym nie pobiera on dużych pieniędzy, około 2-3 tys. złotych miesięcznie. Przy silnej konkurencji, biura nie mogą sobie pozwolić na zatrudnianie niewykwalifikowanych lub choćby niemiłych osób, bo szybko zostanie to dostrzeżone przez klientów. Turyści, których spotkało  złe traktowanie ze strony biura, szybko rozpowszechnią informację, że lepiej omijać z daleka Biuro Podróży X i zostanie ono bez klientów.

Małe biura, w przeciwieństwie do średnich lub dużych, nie stać jest na zatrudnienie pilotów i kierowców na stałą umowę, głównie ze względu na niewielką ilość organizowanych przez biuro wyjazdów. Taka dorywczość pracy pilota czy kierowcy powoduje, że niemożliwe jest w stosunku do małego biura określenie niezawodny, renomowany, a tym samym polecenie go innym turystom. Każda wycieczka będzie zatem dla biura (oraz stałych jego klientów) dużą niewiadomą. Jeśli wszystko wypadnie pomyślnie, biuro nie może liczyć na to, że w przyszłości inne wycieczki (w innym autokarze, z innym kierowcą i pilotem) będą równie dobrze obsłużone. Natomiast wycieczki o marnej obsłudze z pewnością będą zapamiętane i (jak wcześniej wspomniano) biuro może się spodziewać spadku liczby klientów.

Każde biuro podróży, potrzebuje siedziby oraz odpowiedniego sprzętu do pracy, takiego jak telefony, komputery, kasa fiskalna, biurka, krzesła, półki, sejf. Zakup (lub wynajem) tych wszystkich rzeczy również wiąże się z podpisaniem umów. Najczęściej jednak wystarczy jedna umowa na cały okres używania (np. jeśli chodzi o komputery), albo umowy długoterminowe, odnawiane co kilka lat (abonament za telefon, Internet).

Od kilku lat do funkcjonowania biura, oprócz sprzętu elektronicznego oraz czynnika ludzkiego, niezbędne jest zawarcie umowy gwarancji bankowej. Wprowadzona została ona dla ochrony klientów, szczególnie tych przebywających za granicą (aby mogli wrócić do kraju). Co roku jednak słyszy się w telewizji o polskich turystach uwięzionych na zagranicznych lotniskach, dlatego gwarancje bankowe będą miały coraz więcej zwolenników. Bez gwarancji bankowej niemożliwe jest założenie biura podróży, a obecnie funkcjonujące biura muszą szybko takie umowy zawrzeć, pod groźbą odebrania koncesji.

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: